Tipărește

tehnic 35 ani - Porţile de fier


La 16 mai s-au împlinit 35 de ani de când primul hidroagregat de 178MW al S.H.E.N. Porțile de Fier I a fost pus în funcțiune. Sala masinilor Aparent, o dată în calendar, unul dintre multele evenimente (importante) din lunga istorie a companiei noastre. Și totuși cred că este mai mult decât o simplă aniversare. În acei îndepărtați ani, uzina noastră era inclusă într-o serie de programe de asimilare pentru motoare Diesel și boghiuri de locomotivă, turbine cu aburi de 12 și 50 MW, compresoare, motoare electrice și semicuzineți. În același timp se efectuau semnificative lucrări de modernizare și dotare a infrastructurii pentru punerea ei în consonanță cu noile exigențe tehnologice. Experiența în domeniul fabricației de hidroagregate era pe atunci limitată se realizaseră până la începutul anului 1966 un număr de doar 25 de astfel de utilaje pentru amenajările de pe Bistrița - aval, Firiza și Paltinu. Imperativul de a realiza cele mai mari turbine Kaplan proiectate până atunci în Europa concomitent cu mecanismele de acționare a ecluzelor și cu încă cca. 12000 tone echipamente hidromecanice au însemnat o provocare tehnică ale cărei dimensiuni și importanță le-am realizat abia mult mai târziu.

Generația noastră a avut șansa de a fi într-un fel sau altul implicată în acest mare și important proiect a cărui realizare a durat peste șase ani și s-a finalizat în condiții excelente. De atunci a trecut mult timp, atât de mult încât mulți cred că acest sistem energetic și de navigații cu toate componentele sale a existat dintotdeauna și am avut timpul și tăria să modernizăm și reabilizăm aceste agregate după aproape o generație.

Portile de fier

Cu toții am învățat foarte multe în acei ani atât în domeniul strict tehnic, căci exigențele proiectului au fost enorme cât și în domeniul organizării , al relațiilor umane și al "stilului". A fost un pas extrem de important nu doar pentru uzina noastră și oamenii ei extraordinari cărora li se cuvin elogii pentru ceea ce au realizat atunci ci și pentru întreaga țară (multe unități au fost implicate în acest program) dar și într-un mod simbolic prin deschiderea navigației pe Dunăre s-a contribuit la crearea unui coridor natural, o veritabilă ușă a Europei.

17 07 2006
trimite unui prieten